Alla inlägg under februari 2009

Av Hartelius - 28 februari 2009 21:56

Försöker lära henne att sikta högt och det verkar som att hon förstår.....


Sitter själv i soffan i väntan på att få gå och sova..


PappaKarl är ute på krogen för att träffa en kompis från Uddevalla. Han har tydligen inte sett honom på över tre år så jag kan förstå om det blir sent. Själv så sitter jag och tittar på tv, "Legally Blond". Det finns med andra ord inget vettigt att se på och tyvärr har jag ingen energi att sätta igång med något pyssel... Blir nog dags för sängen om inte så lång tid.


Sov Gott!

Av Hartelius - 28 februari 2009 00:41


Från klockan 14 till 16 vandrade jag på stan för lite shopping,

klippte mig samt köpte dragsele plus draglina till Stella

(hon ska få börja jobba på ordentligt). Hoppade sen på första bästa buss hem för att byta kläder och dumpa mina inhandlingar. Tio minuter senare sitter jag åter på en buss men den här gången på väg nermot stan igen. Jag och Erica hade nämligen nokat två biljetter för att se "Män som hatar kvinnor" på bio. Jag var åter hemma igen 20:30. Länge sedan jag var borta från hemmet under så lång tid.


Jag är iaf mycket imponerad över att alla skådisar i filmen på något underligt sätt verkar som klippta och skurna för de roller de spelar. Med tanke på hur få bra skådespelare det finns i detta land och att alla i princip var med i filmen så borde ju minst hälften ha misslyckats på ett eller annat sätt, men icket.

Sedan att inte alla detaljer ur boken, eller ens hälften av dem, är med i filmen är ju tråkigt. Men vad ska de göra...? Filmen är ju trots allt 2,5 timmar lång och så mycket längre orkar man inte sitta i en biosalong. I mina ögon fanns det heller ingen dötid som kunde kapas bort till fördel för förbisedda detaljer.

Nu är det ju ocksåprecis som när man läste böckerna, man vill läsa/se nästa på en gång! Hur länge ska man behöva vänta? Ett år? Jaja, man överlever väl...


Nu ska här nattas. En stor Karl till höger om mig och en liten Moa till vänster. Stella klarar oftast av att stoppa om sig själv, men en liten klapp kan jag allt bjuda på.



Av Hartelius - 27 februari 2009 11:55


Hittade denna oumbärliga lilla pryl på ica. Okej, det där med oumbärlig kan kanske diskuteras, men jäklar vad smidigt när man slipper skära med kniv!




Av Hartelius - 27 februari 2009 11:11


:: Idéerna ::


Knappsamling

Virkning

"Måltavlan"

Tv-möbeln

Kokbok

Köksluckorna



*********************************

Vår tv-möbel har (som synes) fyra undre hyllplan med inte så tjusigt innehåll. Har då en plan om att sy ett skynke av något slag som gömmer allt.

Denna idé hamnar dock långt ner på att-göra-listan. Har så mycket annat jag vill göra som jag dessutom tycker verkar roligare...


********************************

Mina recept som jag samlat på mig under alla år som icke-hemma-hos-mamma-boende är till stor del samlade på hög. Ingen ordning. Ingen reda. När jag då ska baka eller laga mat så blir det helt enkelt det gamla vanliga.. orkar nämligen inte leta reda på det recept jag egentligen skulle vilja följa... Tråkigt!

Jag har då tänkt köpa tre (eller fler) fina, inbundna anteckningsblock som jag kan klippa och klistra i. Resultatet blir då förhoppningsvis bakrecept i ett block, vegetariska i ett och ett block med blandade kött- fisk- och kycklingrecept.

*Jätte excited*


*********************************

Våra köksluckor ser rent fördjävliga ut! De förstör hela köket med sin creme-beiga färg tillsammans med det vita i handtagen, det träfärgade i listen mellan kaklet och luckorna, det mörkbruna på bänkskivorna (fast det ser tusen gånger bättre ut med det mörkbruna, som vi satt dit, än det vita sen tidigare).

Vi köper nog troligtvis liknande plast som det vi satt fast på bänkskivorna, fast då en annan färg. Billigt och relativt lättfixat.


********************************


Av Hartelius - 27 februari 2009 10:41


Lilla Moa har nu även provat på att skrämma mamma Jenny, ordentligt.

När hon får modersmjölksersättning i flaska går det antingen för fort eller så suger hon för hårt, för av någon anledning samlas vätska i näsgångarna.


I förrgår vaknade jag av att hon, liggandes på rygg i vår säng, skrek utöver sig och inte kunde andas.... Efter en liknande händelse dagen efter att vi kom hem från BB så visste jag nu hur jag skulle hålla i henne för att hon inte skulle "krampa" (hela hennes kropp spänns som en pilbåge bakåt så att det blir ännu svårare att andas). Efter några sekunder slappnade hon av och började andas igen. Däremot så gick det inte att lägga henne på rygg för då slutade hon andas igen.


Jag gick då omkring med henne på armen, med huvudet vänt ner mot golvet samtidigt som jag försökte ringa vår barnmorska. Hon var dessvärre på semester och ingen annan svarade på BVC, eller ens på BB-avdelningen. Det slutade med att jag ringde förlossningen som rådde mig att ta henne till BVC på akutbesök. Sagt och gjort. Endast en distriktssköterska fanns på avdelningen så jag klampade in på hennes rum. Nu hade ju givetvis Moas andningsvägar rensats på vägen dit så hon hade inga problem men kvinnan rådde mig att besöka Barnavdelningen på sjukhuset, för säkerhetsskull.


Efter en viss väntan fick jag och Moa träffa en läkare på avdelningen. Han kunde inte se några tecken på förkylning så han var inte orolig för henne. Börjar hon däremot hosta ordentligt ska vi åka dit igen för en ny undersökning. Det som gör det hela så obehagligt är att spädbarn i hennes ålder inte kan andas genom munnen, så minsta lilla snorkråka kan täppa igen luftvägarna. Hans tips om det händer igen är att droppa lite bröstmjölk eller saltlösning i näsan för att lösa upp slemmet eller kråkorna. Tydligen är bröstmjölk det bästa alternativet då det innehåller ett ämne som var antiinflammatoriskt eller något liknande. -Bröstmjölken är tydligen mirakelmedicinen nummer ett!


Givetvis så fick ju Moa ett liknande "anfall" under natten, men jag var snabb så hon hann inte "krampa". Det som kan ses som positivt efter detta är att jag nu ammat alla mål förutom två under de senaste två dagarna och nätterna. Undviker jag att ge henne flaskan så undviks ju dessutom detta så jag känner mig riktigt peppad på att kämpa vidare (amningen går för övrigt bara bättre och bättre).


Förhoppningsvis behöver vi inte oroa oss för att det händer någon fler gång!


Kram på er alla från familjen Hartelius/Segerstedt!


Av Hartelius - 26 februari 2009 23:06


Tanken jag gått och funderat kring är denna silvriga lilla pryl och dess användningsområde...

 

En fruktkorg som jag tidigare haft på toaletten som flask- och burkhållare. Nu har vi dock satt upp två till hyllor där så att behovet finns inte längre.

Jag går då och funderar på ett nytt användningsområde men än så länge har det inte riktigt klickat. Tycker bäst om när saker hamnar på ett udda ställe eller inte används till det uppenbara så jag får helt enkelt fundera vidare!


Nu står KalleKarl och Mosan i dörren till sovrummet och vill att jag ska ansluta mig.. Bäst att lyda!


Sov gott!


Av Hartelius - 26 februari 2009 22:52


Nu har jag äntligen sytt klart de gardiner som jag köpte på rean. Har dragit ut gardinstängerna så långt det gick för att få ett "större" fönster.

Våra afrikanska masker ska alltså flytta till andra breddgrader och tavlan som syns plus en till ska också hängas på annan plats.


Våra julgardiner som hängde i vardagsrummet fram till nyligen...


 

De nya gardinerna är visserligen mörkare, men att jag valde att fota nattetid gör ju också att det ser mörkare ut.


Funderar på att virka små färgglada blommor och fästa fast för att få lite färg iaf. Ska kanske också sy nya kuddfodral till soffan med lite färg för att vi inte ska ha det jättetrist här hemma.



Av Hartelius - 24 februari 2009 21:59

Sanna och Isa ute vid Nydalasjön. Notera snöfallet!


Snöfallet flög snabbt förbi och en klarblå himmel visade sig.  


 

Jag och Karl gömmer oss i en vedbod.


Härligt mys med Moa för en blivande gudmor (Sanna).


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards