Alla inlägg under mars 2010

Av Hartelius - 31 mars 2010 23:31

.. på söndag troligtvis.

Mamma/mormor startar en jobbvecka igen på måndag och behöver då sin dagssömn (jobbar natt). Två små barn som springer runt och skriker alternativt ligger stilla och skriker är inte då det ultimata. Så, som det ser ut just nu återfinns vi på Mariehem på söndag afton.


/Jenny


P.S Någon som vet var Karls inlägg tagit vägen? D.S


;-)

Av Hartelius - 31 mars 2010 22:20

... och tjock som bara attan..

Jag provställde (ja, man kan "provställa") mig på vågen idag med Maja i famnen för att helt enkelt kolla om hon gått upp något mer i vikt. När jag sedan kom ut från toan och berättade för mamma trodde hon inte att det var sant, eller snarare så trodde hon inte att jag kunde räkna (min och Majas vikt minus min egen vikt). Mamma fick helt enkelt ställa sig på vågen hon med men nog sjutton blev det samma slutvikt på Maja-gumman.

Håll i er!

Maja, inte ens 2 månader gammal, har dubblat sin födelsevikt. Hon väger idag 6300 gram, föddes med andra ord som en 3150 gram tung bäbis.

Helt sjukt!

På de senaste 2 veckorna har hon lagt på sig hela ett kilo. Otroligt! Tydligen tunga grejer det jag har i brösten....

Jag kommer då aldrig prova mig på någon mjölkdiet det är då ett som är säkert!

  

Bild på tjockisen. Att fotot är så ljust beror på dagens starka solljus.  

Lägg här märke till att kinderna börjar BAKOM tinningen... hahaha


Men nog tusan är hon söt, vår lilla tjockis!


Det nyaste i hennes utveckling är leendet, skrattet och att hon har börjat prata. Första dagarna var det knappt hörbart och endast några få "ord", nu idag kan man höra henne klart och tydligt och hon satsar på hela meningar! Mysigt att äntligen få diskutera politik och annat matnyttigt även med den yngsta dottern.

För övrigt så har kameran spegelvänt bilden -information för er som märkt att stumpen är på "fel" sida.


-Våra älskade små gurkor, Moa och Maja!

Lite svårt att se kanske, men det vi kommit fram till jag och mamma är att deras ögonbryn och munnar är rätt lika varandra men inte så mycket annat. De är helt enkelt en kopia av mig och en kopia av Karl.


/Jenny


Av Hartelius - 29 mars 2010 09:01

... och åker bil någonstans så känns det som att hjärnan befinner sig tio meter bakom och att den gör allt den kan för att hinna ifatt. Så kändes det igår. Min hjärna var inte riktigt med och jag kände mig rent ut sagt dum. Jag och Guffa (bror Jonas) höll på att lösa en massa klurigheter i "Illustrerad Vetenskap" och det kändes verkligen som att jag jobbade i motvind.


Men jag är ändå smartast i familjen (eller hur Jonas!?)!


/Jenny

Av Hartelius - 21 mars 2010 10:13

Har nu äntligen laddat upp några foton men att lägga dem i kronologisk ordning kändes lite för mäktigt. Ni kanske överlever det ändå...



Mamma och dotter på Leos lekland i Umeå. Ett litet äventyr vi tog oss för tillsammans med familjen Ermling (som för övrigt blir våra grannar ovanpå i början av juli!!!) och Kalle, Matilda samt deras lilla son.

Moa älskar att åka rutchkana och ju längre och brantare desto bättre!

 

Ett steg i taget och med tungan rätt i mun.

 

Pappa och Moa i det lilla bollhavet. Det stora var alldeles för läskigt för henne då det helt plötsligt ploppade upp andra barn ur djupet som tydligen legat och kurat ett tag under ytan..

 

Farmor Birgitta med sina två yngsta barnbarn.


 

Lilla liten myser med Farmor.

 

Moa kör på lite soffhäng.

 

Och Maja är inte sen att hänga med...

 

Farfar Lars får fin kontakt med nybadad Maja.

  Liten 30-åring myser i mammas famn. Blir man någonsin för stor för det? Ja, han är nog ett gränsfall...

 

Farfar läser en mycket, mycket spännande bok för Moa (Djurens ungar) och hon är totalt koncentrerad.

 

Farmor, Mamma, Farfar passar på att lägga upp fötterna en stund. Maja sover gott i mammas famn.


 

Pappa Karl med sin yngsta dotter. Foto på den första ögonkontakten?


 

Hungrig liten varelse, tyvärr kommer det ingen mat ur pappas näsa.......

 

Junior och Senior leker tillsammans eller ska jag kanske skriva leker bredvid varandra?!


 

Faster Kat med sin guddotter Moa i lilla myshörnan hemma hos oss. Ett litet Stellarufs syns för övrigt också.

 

Moa klappar om sin lillasyster. Står Maja på golvet kan Moa inte låta bli att pussa på henne, klappa lite grann eller hjälpa henne att få lite gung i stolen. En mycket snäll strorasyster är vad Moa är!


 

Pappa håller i ett litet nybadat knyte. Hon skriker som en stucken gris när hon badar men så fort hon blivit inlindad i en handduk slappnar hon av och njuter en stund.

 

Pappsen och Mosan städar för fullt, här torkar de väggarna i hallen. Tänk så mycket fläckar ett par hundar kan åstadkomma på VITA väggar (hur tänkte vi där?).

 

Kanske blir Moa snickare när hon blir stor. Ett är då säkert och det är att där pappa är, där är Moa!


Hoppas alla har haft en lika bra helg som jag! Livet är bra allt härligt!


/Jenny 

Av Hartelius - 20 mars 2010 15:09

Ännu ett snabb-besök men denna gång i form av två bilder.


En rätt så sur liten tjej... Men nu börjar hon faktiskt vara vaken betydligt längre stunder på dagarna och inte heller alltid som en surkart.

 

Moa vill ha samma frisyr som mamma eller åtminstone en hårklämma i luggen. Sötnosen!


Efter en härlig sovmorgon och en otroligt god "citronkakspaj" från Kat och Mat är det nu dags att få något gjort här hemma.


/Jenny 

Av Hartelius - 16 mars 2010 19:40

Vi lever, men just nu har det varit eller rättare sagt det är en jobbig period.


Maja är troligen i en tillväxtzon och äter betydligt oftare än tidigare (varannan timme nattetid) vilket medför på tok för lite sömn.


Moa blev förkyld för några dagar sedan och första natten roade hon oss med att vakna och grina en gång varje kvart. Hon lugnade sig dock när vi tog henne till vår säng men det medförde att jag hamnade på soffan och fick inte särskilt mycket sömn pga av det men också för att Maja passade på att vara extra svårsövd.


Så med andra ord lever vi precis som alla andra småbarnsfamiljer -på sparlåga. Men vänta bara när vi har tillräckligt med bränsle igen kommer lågan brinna riktigt starkt (värst vad jag blev poetisk nu då...)!


Nu måste jag belöna mig med lite godfika (oboy och ostmackor) efter "lång"promenaden med Sanna och Isa OCH att jag plockat upp allt från golvet. Känner mig duktig!


/Jenny

Av Hartelius - 5 mars 2010 20:52

Sedan igår (torsdag) har vi haft besök av farmor Birgitta och farfar Lars. Karl fyller nämligen 30 nu på måndag så de är uppe för lite tårta och givetvis för att snusa på det lilla nyförvärvet (Maja). Imorgon dyker även min familj upp så att vi alla kan umgås. Söndag blir iaf avresedagen för Lars och måndag för Birgitta.

Så i dagarna lär det inte bli så mycket bloggande då vi har fullt upp hela dagarna. Men när vardagen sedan kommer åter på onsdag (tisdag är öppet-hus-dag för 30-åringen, från 14:00 och framåt) hoppas jag att jag får tid till att lägga upp lite bilder.


/Jenny

Av Hartelius - 3 mars 2010 21:13

Yes, alldeles riktigt. Nu byter jag och Karl namn till Tarzan och Jane. Anledning? Dags för djupdykning i bidragsdjungeln!

Sanna flyttar snart ut ur vår uthyrningslägenhet och då hade vi tänkt öppna upp dörren mellan våra "lägenheter" för att utnyttja alla dessa kvadratcentimeter själva. Skönt med lite mer yta, men nog tusiken svider det som attan i plånboken.

Så, bostadsbidraget here we come!

Bara så jäkla jobbigt att fylla i alla uppgifter för de är ju så förbaskat noga med att alla siffror och summor blir rätt. Jag med i och för sig. För att bli återbetalningsskyldiga är inte ett alternativ för familjen Stormrik (minns tv-inslaget jag och Karl var med i, i programmet "Plus").


Innan kvällningen (är redan uppe på övertid) blir det ett parti "Betapet" som jag givetvis blivit beroende av igen.... Tur att man kan välja hur långa partier man vill spela (10-60 min), annars skulle hela nätterna gå åt!


Sov gott!

/Jenny

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards