Alla inlägg under september 2009

Av Hartelius - 25 september 2009 07:55


Nu har jag äntligen (eller?!) acklimatiserat mig ordentligt i min nya roll som mamma.

Vid sexsnåret på kvällen börjar Moa knösa av hunger och jag av trötthet. En flaska till lilltjejen i soffan och tvdosan till mig. Efter det somnar Moa gott i sin säng vid sjutiden och jag sitter med tändsticker mellan ögonlocken för att hålla mig vaken. När så Idol är färdigspelat på tvn vid nio så däckar jag i sängen femton sekunder senare... Tragiskt men sant!


Nu biter hungern i min stackars mage. Andra frukosten "coming up"..


***********


Av Hartelius - 16 september 2009 12:25


Nog tusiken är Moa förkyld ändå... Rinnsnuva, svårt att andas genom näsan, grinig och trött nästan för jämnan och givetvis har hon lyckats smitta mig så nu är vi två sjuklingar som försöker kurera oss. Mormor Tyra kom igår till Umeå och hämtade oss så för tillfället befinner vi oss hemma i Kusmark. Här får jag sova längre på morgonen eftersom Moa sover i mormor och morfars rum (skulle få på nöten av morfar om jag ber dem flytta hennes säng till "vårt" rum!) och kära Moa har fler personer att klänga på. Himmelriket med andra ord bortsett från att pappa Karl inte finns i närheten men förhoppningsvis får han lite mer pluggro nu när vi inte är hemma.


För tillfället sover lilldonnan men för inte många minuter sedan satt jag och morfar på golvet och försökte lära henne gå. Mormor stod vid sidan av och ojjade sig över att vi har så bråttom "lär henne inte gå för tidigt, hon kommer ju sakna hovet ("förnuftet")". Spännande var det iaf och lilldonnan skrattade och grinade om vart annat. Istället för att hon fick hålla i sig med båda händerna när hon gick fick hon bara en hand att hålla i och det gjorde Moa lite nervös och stelbent, hon glömde helt enkelt bort att böja på knäna när hon gick. Såg helt hysteriskt ut! Förhoppningsvis får vi inom de närmsta dagarna låna en filmkamera och då ska här filmas.


**************************

Meddelande till er i Skellefteå


Blir vi piggare och friskare inom de närmsta dagarna hade jag och Moa tänkt åka ner till stan och besöka er, precis som vi lovat. Hoppas bara tillfriskningen går fort så inte denna möjlighet går om intet.

Håller tummarna!


***************************


Ha en bra dag!


Av Hartelius - 12 september 2009 09:41


Moa hade troligtvis inte drabbats av någon dunderförkylning utan tänderna gjorde sig bara påminda.

Idag är hon tillbaka till sitt vanliga jag utan feber, otroligt pigg och väldigt glad. Skönt!


Nu ska vi dela på ett äpple och vänta på att pappa Karl kommer hem från hundpromenaden. Blir kanske lite frukost efter det och ett parti yatzy med Sanna-tanten.


Trevlig helg på er!

****

Av Hartelius - 11 september 2009 21:27


Igår kväll vid 22-tiden vaknade Moa med hög feber och en massa snor i näsan som täppte igen och gjorde det svårt för henne att andas. Under resten av natten vaknade hon varannan timme av att hon hade svårt att andas genom näsan och av snoret hon inte blev av med. Så det var bara att gå upp, sitta i soffan ett tag och hålla henne upprätt så att det öppnades upp i näsan och sedan gå och lägga henne igen. Vid 7-tiden tog vi tempen och det visade sig att hon hade 39.1 graders feber. Usch! Inte kul för lilla tjejen.

Nu ligger hon iaf i sängen för natten efter en lagomt jobbig dag. Hoppas bara att kuddhögen i sängen hjälper henne att sova bättre i natt och att näsan inte täpps igen lika lätt.


Sov gott!



Av Hartelius - 11 september 2009 21:20


Blev idag bjudna på tårta hemma hos Sörgården (nedre plan) med anledning av att Johannas mamma för 22 år sedan gav liv åt ett välskapt flickebarn. Johanna såg då dagens ljus och vi är idag glada att du bara bor ett stenkast bort och inte i Västerås.


Hoppas du hade en bra dag!


Kram




Av Hartelius - 8 september 2009 12:07


Hade min hittills absolut bästa dag igår och idag hade jag en av mina värsta morgnar... Jaja, sånt är livet.


Moa har som tidigare sagts fått fram två små tänder i underkäken och antingen är fler på g eller så har det börjat göra riktigt ont först nu. Hon är extra grinig, äter inte som hon tidigare gjort och har även börjat vakna mitt i natten med några små tårar rullandes nedför hennes kinder. Tur att hon fortfarande är lättröstad!


Nu ska jag försöka få i mig lite näring och sedan ge Moa lite lunch.

Hoppas ni andra har fått en bättre start på dagen än vad jag har....

Lev och må!


***

Av Hartelius - 7 september 2009 08:40


Jag och Karl tog igår ett gemensamt beslut om en besöksfri vecka. Med det menas att vi meddelat de runtomkring oss att vi inte vill ha några oplanerade besök då vi försöker få lite ordning på tillvaron. Det är givetvis jättekul att folk vill umgås med oss här hemma men det har bara blivit lite mycket den senaste tiden. Vi kom fram till att vi endast haft en kväll ensamma med varandra på vääldigt lång tid och givetvis var jag helt slutkörd den kvällen så jag somnade framför tvn och Karl fick sitta uppe själv.... Tråkigt!


Vi ska under veckan lära oss planera saker och ting i förväg till exempel vilka vardagssysslor som ska ske vilka dagar, besöka ett par vänner vi inte träffat på jättelänge m.m Förhoppningsvis hinner vi också få undan en del projekt som vi ligger efter med i hushållet men jag ska inte ropa hej ännu. Att Karl då inte har någon skola varken idag eller på onsdag är en otrolig fördel men han har ju samtidigt lite plugg att sysselsätta sig med ändå. Den som lever får se hur veckan fortlöper helt enkelt.


Nu ska jag sätta mig och läsa en saga för Moa-gumman.


Hoppas alla får en bra måndag och med det en bra start på veckan!

***



Av Hartelius - 6 september 2009 12:18

En kort film inspelad för ett par veckor sedan. Ljudkvalitén är inte den bästa, men inga viktiga toner missas... hahaha



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards