Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Kort resumé

Av Hartelius - 12 april 2011 20:39

Ja, förutom nedanstående inlägg så var det längesen jag (Karl) skrev ett inlägg med någon slags substans i... En snabb genomgång av bloggen ger datumet 12 augusti 2010... Det var ett tag sedan, och då skrev jag om hur skönt det var i stugan i Storkågeträsk. Ojoj, det var en härlig vecka. Men nu ska jag skriva om nuet.


Det har hänt en hel del sen 12 augusti 2010 för mig. Jag är snart klar med utbildningen, jag har vuxit både mentalt och i omfång - att vara 31 år och tvåbarnsfar är en farlig kombination. Det mest spännande som hänt mig på sistone är att jag varit sjukare än vad jag kan minnas att jag någonsin varit innan. Detta är historien.


19 mars skrev jag en tenta. En tenta som avgjorde huruvida jag skulle få ta examen. En tenta som jag missat i över ett års tid. Första försöket var när Maja föddes, och då ställdes allting på huvudet. Att få en dotter med dysmeli var något av en chock och skolan påverkades extremt negativt. Jag missade både första tentamenstillfället och omtentamenstillfället. Efter det har jag lyckats missa alla andra tillfällen på grund av egen sjukdom, sjuka barn eller slarv (ett tips är att anmäla sig till omtentor...)


Men nu, på allra sista försöket så skrev jag. Jag satt kvar längre än jag någonsin gjort på en tenta, skrev på allt och det kändes helt okej. På vägen hem från lokalen så började jag få ont i huvudet. När jag kom hem utvecklades det till ett fullfjädrat migränanfall och jag däckade fullständigt. På söndagen var jag fortfarande helt färdig, och gjorde inte många knop. Måndagen kom och jag mådde kanon! Tentan gick bra, jag skulle precis påbörja min tredje vecka på psykiatripraktiken och allting kändes bra. Men på tisdagskvällen fick jag frossa och feber (39.5 grader). Febern motstod allt, både Ipren, Treo och Alvedon. Onsdagen kom och febern bestod. På torsdagen gick jag till vårdcentralen och fick diagnosen influensa. Jaha, tänkte jag och gick hem och lade mig igen.


Sedan började jag hosta. Och hosta. Och hosta. Febern var kvar, jag var helt slut och färdig och började känna mig lite... sjuk. På söndagen for vi ner till primärvårdsjouren där läkaren lyssnade på mina lungor och konstaterade dubbelsidig lunginflammation. Yes! Antibiotikakur inleddes och fungerade väl. Efter tre dagar var jag helt feberfri och mådde rätt okej. Men djävulshostan var kvar, och jag blev andfådd för ingenting, orkade inget och kunde inte säga mer än fem-sex ord i taget innan jag fick hostanfall. Jag gick tillbaks till vårdcentralen för uppföljning och läkaren där skickade mig först på lungröntgen och sen till infektion för provtagning. Så jag har verkligen provat på att vara patient de senaste veckorna!


Tror ni jag var på praktiken under denna tid? Nej. Missade åtta dagar... Inte så skoj.


Jag behövde dock endast ta igen tre dagar, för jag var så jävla bra. Nu sitter jag här efter tre veckor och har bara kvar hostan. Men ska börja inhalera Pulmicort, det ska nog göra susen!


Jag gör just nu praktik på Ersboda hälsocentral och trivs kanonbra redan efter två dagar! Nu får man göra riktiga syrragrejer, ta suturer, agraffer, göra såromläggningar, ge infusioner, sätta nålar, ta blodprov och bedöma utslag. Grymt kul!


Nu sitter jag i soffan, ser på hockey, dricker kaffe och njuter av en skön lugn kväll med världens bästa, vackraste, empatiska och mest suveräna hustru. Jenny "Monica Geller" Hartelius!


Om ni läst så här långt så är ni värda en liten present. Varsågod.


/Karl

 
 
Ingen bild

kat

13 april 2011 12:03

Ja, resumé!! Och jag orkade läsa hela. Skriv oftare, bor. Du skriver så bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hartelius - 4 juni 2017 08:28


Igår sov Moa hos Mormorfar och Maja ville då att jag skulle ligga på madrass på golvet medans hon sov i soffan. Absolut!  Dock - en dmtunn madrass från 1980 är inte direkt optimalt. Så idag ser jag i kors. Huvva.  Men! Nya tag. Idag vankas bygg...

Av Hartelius - 12 augusti 2015 09:37

Efter några år i vila kanske det är dags att ta tag i bloggen igen? Det har ju hänt en del under de år som vi inte författat något. Var ska man börja?   * Vi har köpt hus i Storkågeträsk. * Vi har fått en till dotter, Märta. Född 1/7 -15. * V...

Av Hartelius - 8 maj 2011 09:42

....rensar jag garderoberna och vädrar ur klädernas gamla, unkna lukt på uteplatsen.   Härliga våren! Älskar våren!   Lyssnar på P4 och får mig en hel del härliga skratt! Inte trodde jag att att Mannheimer och Tengby var så här kul... Härli...

Av Hartelius - 29 april 2011 20:14

Gör just nu praktik på en högstadieskola. Behöver jag säga något mer?   Kanske, kanske inte. Beror väl på hur din egen högstadietid såg ut. Men tro mig, den är lika jävlig för ungdomarna idag som den var för dig och mig.....   Nu dränker ja...

Av Hartelius - 28 april 2011 20:17

Fick en kopia på omtentan av läraren. Den lämnas in imorgon.  Har eventuellt återfunnit kvitto på cykelköp -bra att ha när man pratar med försäkringsbolag!  Lägenheten har hux flux blivit ca 25kvm större.... Nice, jävligt nice!  Barnen både äter...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards