Alla inlägg den 8 februari 2010

Av Hartelius - 8 februari 2010 13:38

I förrgår kväll, närmare bestämt klockan 21.51 den sjätte februari, nästan tre veckor för tidigt föddes vårt andra barn. Själva förlossningen tog ungefär fem timmar, vi for in vid halv fem, då var Jenny öppen tre centimeter, och det gick ganska snabbt! Jenny var fantastiskt stark, hon tog ingen som helst bedövning, inte ens lustgas under hela förloppet. Jag blev oerhört imponerad! Själva utdrivningsfasen gick också snabbt, runt tio värkar så var det klart.


Men en sak är annorlunda med lillan. När hon kom ut och barnmorskan lade henne på Jennys mage så utbrast Jenny: "men var är hennes hand?" Jag tittade snabbt efter och såg att det saknades en halv underarm på höger sida. Något hade antagligen blivit fel i celldelningen så att armen inte utvecklades helt. Vi blev båda väldigt chockade och jag tappade helt målföret. Jag sade ingenting på säkert tjugo minuter, och tårarna bara rann. Jag hade ju väntat mig en hel och frisk flicka, och så såg hon inte ut som jag förväntade mig. Jättesorgligt!


Men allt annat är helt i sin ordning, hjärta och lungor låter som de ska, reflexer och syresättningen är helt optimalt. Så det är ju otroligt skönt. Och vidare, vi ska vara glada att hon överhuvudtaget kom ut i livet! Navelsträngen hade dels slagit en stor knut på sig själv, och dels hade hon den runt halsen när hon kom ut och var alldeles blå! Men hon började skrika av sig själv direkt så det hade ingen som helst inverkan på henne.


Men nu så här snart två dygn efter att hon kom till livet så känns allting underbart. Det faktum att hon saknar en hand har börjat sjunka in och det är inte något problem! Hon är bara en helt frisk tjej som inte har helt samma förutsättningar som oss andra. Och vi kommer aldrig på något sätt gömma hennes arm, eller få henne att känna sig annorlunda. För det är hon inte - hon är en unik person som kommer bli så otroligt stark! Vi är världens stoltaste föräldrar och hon valde helt rätt familj att komma till!


 

Här är hon - vårt nya mirakel!


 

Moa pussar på henne! Tänk att en ettåring kan vara så snäll!


/K


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards