Direktlänk till inlägg 21 oktober 2008

Nu är det klart -Vi är i V.29 (och första förvärken har passerat)

Av Hartelius - 21 oktober 2008 16:25

Söndagen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Vaknade kl. sex och mådde jättedåligt. Kräktes och fick diarré.... Usch! Försökte bli av med mitt arbetspass men bara två av mina arbetskompisar svarade och de kunde inte så jag var så illa tvungen. Nu gick det ändå förhållandevis bra. Allt gick i och för sig riktigt sakta, men jag stod iaf på benen fram till sista timmen då jag blev riktigt yrslig och det kändes som att jag skulle svimma. Inte bra!


Var på MVC idag. Lyckades ju missa vårt förra inbokade besök, men den här gången fanns vi på plats båda två. Vår barnmorska var väldigt snabb med att säga att jag iaf inte ska oroa mig för att jag inte har gått upp så mycket i vikt (Vägde 58 när jag blev gravid och 62 nu). Huvudsaken är att barnet växer som det ska och får i sig rätt mängd näring. Jag var nämligen lite orolig över att jag inte äter som jag borde. Men så länge jag får i mig mat, lite och ofta så kan det inte bli fel sa hon. Fick dock lova henne att jag i fortsättningen ska kliva upp samtidigt som Karl på morgnarna och äta frukost ihop för att inte förskjuta matrutinerna. Hon är hård våran Margit, som vi för övrigt träffade för sista gången då hon går i pension om en vecka... Tråkigt! Hon som är så bra på att sticka i fingret och så himla mysig när hon sitter i sin stol och lutar armbågarna i knät och tittar på en när hon ska berätta något (eller ska lyssna, eller funderar eller ja, hon sitter så för jämnan faktiskt). En riktig mystant.


Tillväxtkurvan följer vi iaf på pricken. Livmodern var 21cm förra gången vi var där och 27cm nu och det är tydligen så optimalt det bara kan bli. Känner mig på något sätt stolt... Som om jag har möjlighet att styra hur det växer..... :)

HJärtljudet hördes klart och tydligt och Margit räknade till någonstans mellan 146 och 152 slag per minut -också det optimalt. Sedan för att fortsätta på den "normala vägen" så har vi även klarat oss igenom första förvärken på i princip utsatt tid. Enligt de uppgifter Karl fick fram på internet så kan man börja känna dem i v.30 och enligt deras beskrivningar så var det precis vad jag kände. Häftigt att kroppen börjar "öva" drygt två månader innan det är dags, att den liksom genetiskt vet att nu börjar det dra ihop sig. 


Nu måste jag iaf ta tag i plugget. Har seminarium imorgon och det krävs att man är påläst då läraren faktiskt ställer krav på oss i gruppen. Vilket jag tycker är jättebra trots att det kanske låter tvärtom.. Någon vettig lektion/seminarium eller föreläsning ska man väl ändå hinna med innan man är färdigutbildad. Jaja, åter till läsningen innan pokergänget kommer ikväll för en megaturnering (?) på 18st.


Lev och må! 

 
 
Ingen bild

Maria Frisk

21 oktober 2008 21:13

Hej Jenny! Kul att läsa om det liv nu, spännande med graviditeten :) Hoppas ni mår bra, vi hörs / Kram Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hartelius - 4 juni 2017 08:28


Igår sov Moa hos Mormorfar och Maja ville då att jag skulle ligga på madrass på golvet medans hon sov i soffan. Absolut!  Dock - en dmtunn madrass från 1980 är inte direkt optimalt. Så idag ser jag i kors. Huvva.  Men! Nya tag. Idag vankas bygg...

Av Hartelius - 12 augusti 2015 09:37

Efter några år i vila kanske det är dags att ta tag i bloggen igen? Det har ju hänt en del under de år som vi inte författat något. Var ska man börja?   * Vi har köpt hus i Storkågeträsk. * Vi har fått en till dotter, Märta. Född 1/7 -15. * V...

Av Hartelius - 8 maj 2011 09:42

....rensar jag garderoberna och vädrar ur klädernas gamla, unkna lukt på uteplatsen.   Härliga våren! Älskar våren!   Lyssnar på P4 och får mig en hel del härliga skratt! Inte trodde jag att att Mannheimer och Tengby var så här kul... Härli...

Av Hartelius - 29 april 2011 20:14

Gör just nu praktik på en högstadieskola. Behöver jag säga något mer?   Kanske, kanske inte. Beror väl på hur din egen högstadietid såg ut. Men tro mig, den är lika jävlig för ungdomarna idag som den var för dig och mig.....   Nu dränker ja...

Av Hartelius - 28 april 2011 20:17

Fick en kopia på omtentan av läraren. Den lämnas in imorgon.  Har eventuellt återfunnit kvitto på cykelköp -bra att ha när man pratar med försäkringsbolag!  Lägenheten har hux flux blivit ca 25kvm större.... Nice, jävligt nice!  Barnen både äter...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards