Alla inlägg den 15 april 2010

Av Hartelius - 15 april 2010 21:55

I tisdags började jag min andra vfu-placering för den här terminen. Efter fyra veckors toktrivsel på Neurorehab gav jag mig iväg mot Dragonens äldrecenter nere på stan. Jag måste erkänna att jag inte var särskilt peppad, men efter några dagar börjar det kännas riktigt roligt. Tempot går ju inte att jämföra med en pre- och postoperationsavdelning men det är ändå rätt mycket att göra. Men det svåra som jag ser det är att hitta vad som faktiskt måste göras. Allt administrativt som mina kollegor gör har jag ingen aning om vad det är.


Men det är vissa saker som jag försöker styra upp. Att det inte finns några västar till oss studenter tycker jag är trist, det är svårt att försöka agera som en sköterskeelev om man inte får ikläda sig samma uniform som sina kollegor. Idag när jag gick upp på min avdelning och frågade hur natten och morgonen hade varit fick jag frågan av en undersköterska jag inte träffat innan: "Är du anhörig eller?", och genast kände jag mig missnöjd. Men jag ruskade mig av det och tänkte inte mer på det.


Tänker också försöka göra ett avtryck genom att ge förslag på nya rutiner kring demensvård. VIssa i personalen beter sig lite märkligt, och inser nog inte att vården av dementa är på ett sätt som att vårda barn. Om en baby är torr, varm, mätt och trygg är den lugn - och samma sak gäller äldre som regridierat mentalt; de har exakt samma behov för att inte bli oroliga, något som vissa i personalen antingen inte vet eller inte bryr sig om. Så det ska jag försöka ändra på, så gott det går.


Till sist - det är oerhört tragiskt att så många äldre far illa på äldre dagar. Att en människa får tillåtas ligga och gråta i sin säng, instängd på sitt rum en hel dag för att personalen tänker: "äsch, vi frågar ju om hon vill komma ut, men hon svarar inte ens så då får hon väl skylla sig själv", det är väldigt ledsamt. Våra äldre skall behandlas respektfullt och lyhört och om man inte kan se de behov de har kanske man inte skall arbeta på ett demensboende...


Några tankar så här sent på torsdagskvällen. Nu ska vi sova, kl 06 vaknar Moa och skall upp och busa! Jag hoppas att inte askmolnet som hotar oss förstör mina planer imorgon: jag tänkte fixa min cykel tillsammans med min assistent Moa.


/Karl

Av Hartelius - 15 april 2010 09:29

Johanna kom igår  över en stund tillsammans med Mossa och det resulterade i en kort film.

Moa och Mossa leker nämligen väldigt bra med varandra och Johanna hann fånga lite av det med kameran.....



/Jenny

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards